Wednesday, July 4, 2007

الايذاء


هل تريد ان تؤذى؟
كيف تؤذى؟

الايذاء نوعان
ايذاء مادى
وايذاء معنوى

الايذاء المادى معروف طبعا ويمارسه المؤذيون من الازل
ان تمسك من تريد ان تؤذيه قتكيل له اللكمات
او تطعنه بسكين بعض الطعنات
وان تطلق عليه الرصاص
او تأخد منه امواله
او تجلده بسوط
او تخلع عينه
او تجدع انفه
او تقطع اذنه
الى آخر ما يمكن ان تفعله فى من تريد ايذائه

وهذا النوع من الايذاء تستطيع ان تؤذى به اى كائن سواء كان انسانا او حيوانا


والايذاء المعنوى تؤذى به الانسان فقط
فلأن الانسان ليس مجرد جسدا فقط ولكنه نفس وروح ايضا
فيمكن ايذائه معنويا

مثلا
بضعة كلمات لانسان
سباب او خبر
مجرد كلمات
ذبذبات هوائيه تدخل اذنه ويفهمها عقله ولا خطر مادى فيها
كفيله ان تثير غضبه وترفع ضغطه وتفرز الادرنالين فى جسده
ويصل الامر احيانا الى ان يٌشل او يتوقف قلبه او تأتيه جلطه او حتى يموت
وقد يصل الايذاء المعنوى هذا بانسان ان يظل يتعذب طوال حياته
او يتعقد نفسيا او يكتئب او يزهد فى الدنيا وما فيها

رجل مثلا خانته امرأته
هذا نوع من الايذاء المعنوى القاتل

لكن تأمل

الايذاء المادى لا يتحقق الا بالفعل
لو قلت لانسان ساضربك ولم اضربه لن يتأذى
لابد ان يحدث الفعل لكى يتأذى المضروب

اما الايذاء المعنوى فلا يتحقق بالفعل
الحقيقه هو ليس له علاقه بالفعل اساسا
الايذاء المعنوى يتحقق بالعلم سواء حدث الفعل فعلا ام لم يحدث

كيف؟
شتمت فلان ولم يعرف انى شتمته
لم يتأذى قطعا
ولو علم فلان انى شتمته لاصابه الاذى فعلا حتى لو كنت لم اشتمه وكانت مجرد وشايه او دسيسه

مثلا
عندما تخون المرأه زوجها
هل هذا الفعل مؤذى للزوج؟
هو فعل غير مؤذى قطعا
ولكن ما يؤذى الزوج ان يعلم بان زوجته خانته

فلو علم الزوج وتيقن واعتقد صادقا ان امرأته خانته
فسيصيبه الاذى كاملا سواء فعلت زوجنه هذا ام لم تفعل

وشياطين الانس يعيثون فى الارض فسادا بنقل او اختلاق كذبا العلم المؤذى بين الناس فيخربون بيوتا ويحطمون نفوسا ويدمرون اسرا
لذا حرم الله الفتنه والوشايه والاغتياب
وحث على الستر وتجنب الفضائح

والى كل زوج يخون زوجته
وكل زوجه تخون زوجها
حتى لا تؤذى الطرف الاخر
ليس الحل ان لا تخون
الحل ان لا يعرف انك تخون

فقط استتر

12 comments:

Hannoda said...

أولا .. عندي ملاحظة صغيرة
إ، مش بس الإنسان اللي ممكن يُؤذى معنويا

الحيوان كمان

إبعد كلب عن صاحبه وشوف معنوياته

خد أبناء قطة و شوف اللي ممكن يحصلّها

أما عن كلامك عن الايذاء المعنوي و المادي للإنسان فأنا مع كل سطر قلته و إتكلمت فيه

أؤيد كل آراءك

لكن توقفت بدهشة عند آخر سطر

دهشة شديدة
ليس الحل ان لا تخون
الحل ان لا يعرف انك تخون


أنا أفترض إنك مش بتتكلم من زاوية الخيانة نفسها فهي موضوع آخر

إنما تقصد الأذى بالذات.. و الأذى الحسي الفعلى

فأنا ممكن أتأذّى و أنا ماعرفش.. يبقى مش حاحس

بس بتأذى.. يعني المبدأ موجود لكن الاحساس بيه ما تحققش

و ممكن أتأذى و أحس.. و ده مش حايحصل غير لمّا أعرف.. ده اللي قصدته

هي كده مقبولة لكن برضه بصعوبة

يعني السطر الأخير أقدر أتقبّله فقط لو إفترضت إن الخيانة من الشخص ده أمر واقع مفرغ منّه

و إفترضت إ،نا بنتكلم عن مصلحة الخائن فقط

أصل أكيد مش من مصلحة المُخان إنه ما يتألمش.. لازم يتألم .. عشان لازم يعرف

كراكيب عادل said...

فية نوع تاني من الايذاء

معرفش اسمية اية

فقط التزام الصمت

لا ضرب ولا توجية سباب

اما عن نهاية البوست فكانت غريبة نوعا ما الي نفسي رسالة موجه للخونة

لكل زوجة وكل زوج يخون استتر وتفتكر الي بيخون مش بيتأذي اصلااا ؟؟

هو كدة بيؤذي نفسة قبل ايذاء الطرف الاخر ولا يستحق توجية نصيحة لة اصلااا

harmless said...

هانوده

فعلا بعض الحيوانات يمكن ايذائها معنويا
وهذا والله من الاعاجيب

واما عن اخر سطر
فلا يمكن اخراجه عن سياقه
هو طبعا ليس دعوة للخيانه
هو مجرد تاكيد على معنى العلم وليس الفعل

وانا رايى ان الستر دائما افضل من ايلام الناس
والستر يكون على امل ان تنصلح الاحوال وتستقر الامور ويفيئ كل مخطئ الى رشده

harmless said...

كراكيب عادل

اخى الحبيب
يبدو ان اخر سطر حقق الهدف الذى قصدته تماما

فهو من جانب مجرد تاكيد على معنى تحقق الايذاء المعنوى بالعلم

ومن جانب قد يكشف رفضنا النظرى للخاطئين بالرغم ان لا احد لا يخطئ

واسالك يا صديقى
من يستحق النصيحه اذا لم يستحقها الخاطئين؟

هل جاء الناصحون من اول الانبياء الى اخر الصالحين الا لنصح وهداية الخاطئنين والمجرمين والعابثين

ثم من الخاطئين اصلا؟
هم كلنا
تصور؟
كلنا

أسوور said...

كلام جامد
انت بتقول كلام جامد قوى

اقولك حاجة عجيبة

كل رجل يخون زوجته وكل امرأة تخون زوجها
كلاهما يؤذى نفسه معنويا دون ان يدرى

تحياتى

Anonymous said...

الحل هو أن تتوقف عن الخيانة..بدلا من الإستمرار فى الإيذاء..سواء إيذاء النفس أو إيذاء المخدوعة..علمها بالخيانة لا ينفى وقوعها
أما بالنسبة لمبدأ الستر..فمن حسن إسلام المرء تركه ما لا يعنيه..و الوشاية و الدسيسة هى نوع من أنواع التدخل فى شئون الأخرين

كراكيب عادل said...

النصيحة ان يمتنع عن الخيانة مدام جبت سيرة الانبياء

مش يستتر

:)

gohayna said...

الايذاء باشكاله المتنوعه

مشتركين في ايذاء النفس بالدرجه الاولي

الايذاء البدني يترك في البدن ندوب وجراح ربما ينجح الزمن في اخفاء معالمها

اما جراح النفس فلا تشفي ابدا

ممنك النسيان يكون حل مؤقت عشان الناس متمتش من الحزن والهم والغم

اكيد رحمه من الله

عارف سعات ناس تأذيك وهيا عارفه وتستمتع بأذيتك

وسعات ناس تأذيك من غير قصد
بس تستحل لنفسها الضرر وتجد المبرر لضميرها عشان تريحه

تمام زي مثالك كدا

الزوج او الزوجه الي بتخون

فعل جارح ومؤذي الي ابعد حد

لكن ممكن يكون مبرره
عدم وجود السعاده بين الطرفين

ودي الاسباب الي دايما يسوقها عشان تريح ضميرهم
وتسهل ليهم الغلط

الحل مش انه بستتر يا هارملس

الحل انه يحترم نفسه ويبطل او تبطل
وتعود لرشدها
عشان فيه كلمه بتتقال

عامل تعمل

وكما تدين تدان

يمكن الناس بقي عندها بلاده تجاه الاخرين
ومش بيهمهم غير الي شايفينه


ناس كتير يا هارملس بتظلم ناس وبتأذيهم لمجرد مجموعه من الافكار في دماغهم معتقدين انها الصح
سيبك من الايذاء بالفعل

في إيذاء بالظلم
بالحجر علي حقوق الاخرين
بظلم نفسهم كمان


تفتكر احنا بقينا بنتفنن في جرح بعضنا ليه كدا يا هارملس

ياريت تقولي ايجابه تريحني
لاني بجد تعابنه والله

تحياتي ليك

harmless said...

كراكيب عادل

مرحبا بك
اخر الكلمات كانت مجرد دعابه
وهى على اى حال تصلح فى حاله حدوث الخيانه فعلا

harmless said...

جهينة

صدقينى بعد ما عشت هذا العمر بقيت اشوف الامور بشكل مختلف

صرت معتنق راى ملخصه
ايه المشكله؟

نعم
ايه المشكله؟

ايه المشكله ان يؤذينى شخص قاصدا او جاهلا
متعمدا او صادفا
ايه المشكله؟
هل ساعيش العمر بدون ايذاء؟

ما الذى سيحدث عندما اتالم قليلا او كثيرا
انجرح سطحيا او عميقا
ايه المشكله؟
هل سمعنا عن حياة بدون معاناة؟

لكل شئ سئ اثر جانبى جيد
من آذانى جعلنى اعرف قيمة من اخلص لى
ومن اتعسنى جعلنى اشعر بمعنى السعاده

صدقينى
مافيش مشكله

الاحلام المنسيه said...

harmless اوافقك الراي
فعلاً مفيش حياة من دون ايذاء
ولولا احساسنا بالحزن ما كنا عرفنا معنى السعاده
المهم ان يكون عندنا القدره على الخروج من هذا الحزن الناتج عن الايذاء متهيقلي ان الايذاء المادي حتى لو نتج عنه اصابه في الغالب حتاخذ وقتها وحتعدي ... لكن الي مش حيعدي بسهوله هو الالم النفسي سواء كان ناتج عن ايذاء مادي او معنوي ...لان حتى المادي ممكن يسيب اثر نفسي... وفي حدود معلوماتي ان الألم النفسي اشد واصعب انواع الالم وممكن كمان يأخذ وقت طويل جداً للخروج من دائرته واحتمال لا قدر الله منقدرش نخرج منها ... ربنا يقدرنا كلنا على التخلص من الامنا النفسيه
مدونه مميزه واسلوب ممتع ... سعدت بمروري

harmless said...

امراه الاحلام المنسيه

سعيد جدا يكلامك
وحزين لانى ادركته متاخرا
وارد متاخرا فاحتمال ان تقرأى الرد صار قليلا

لكنى ساقرأ مدونتيكى وسيكون لنا مناقشات باذن الله
وحيث ان الكتاب بيبان من عنوانه
فاسمك من البداية يشير الى الشخصية العميقه والتفكير الصائب

تحياتى