Sunday, April 1, 2007

حقائق ام قواعد


عندما تطور الكمبيوتر
وتطورت علوم البرمجيات
بدأ الباحثون يحلمون بصنع برنامج ذكى

تضع له المشكله فيجد الحلول
بدون الاحتياج لبرمجه بشكلها المعروف حاليا
ولكن باسلوب جديد مبنى على اسلوب تفكير الانسان

ومن هنا نشأ موضوع جميل اسمه الذكاء الصناعى
وتم تنفيذ بعض لغات البرمجه (الفاشله) باستخدام هذا المفهوم
اشهرها لغه اسمها
PROLOG (programing in logic)

لا تظنوا ان الموضوع تقدم لهذه الدرجه
فمازال اى طفل يستطيع التغلب على الذكاء الصناعى بفارق مدهش

لكن هذا موضوع اخر فى بوست اخر
موضوعنا
هو ما وصل اليه المحللون فى كيفيه عمل ذكاء الانسان

قال العلماء ان الانسان يحلل المعارف الى شيئين

حقائق و قواعد
Facts & Rules


ومنها يعمل الذكاء لحل المشكلات

الحقائق يصل الانسان لها اما بالفطره
او بالتواتر الذى لا يحمل اى شذوذ مثل

النار تحرق
الجليد صاقع
الشمس مضيئه
الاسد يفترس
الخ


اما القواعد فهى شرط يحقق نتيجه
اذا حدث كذا لكان كذا

مثلا
لوابو احمد هو ابو حسن
اذا احمد اخو حسن

وهكذا
مئات الالاف من الحقائق والقواعد
وكل موقف يحتاج قرار يستدعى الانسان الحقائق والقواعد المرتبطه بالموضوع لكى يصل الى القرار المناسب الذكى

لو اتينا الى الحياة الاجتماعية نجد هذا الكلام صحيحا جدا
نتعامل مع الناس بقواعد

اذا فعل ذلك يبقى كويس
او كذا يبقى طيب
او كذا يبقى شرير
او كذا يبقى حرامى

وربما نصل لنتيجة ما عن انسان ما
ولكنا قادرين على تغيير النتيجه اذا تغير الشرط
فنغير راينا فى انسان عندما يسلك سلوكا مخالفا

ولكن اذا استمرت نتائج تصرفات انسان لا تتغير
ننقله من منطقه القواعد الى منطقه الحقائق
فلا نفكر فى تصرفاته بل نفسرها

فهو شرير كحقيقه
او طيب كحقيقه
فاذا فعل فعل يخالف ذلك نجد له تفسيرا يتلاءم مع الحقيقه التى نعتنقها
تصرف طيب من شخص شرير نفسره انه يمهد لشر او ينوى سوء
وتصرف سئ لشخص طيب نفسره انه يريد مصلحتنا
او او

والناس بعضهم يفضل ان يجعل الحقائق فى اقل عدد ممكن والباقى قواعد
وبعض الناس العكس

الشباب مثلا لانهم رومانسيون ونفوسهم صافيه يفضلون الحقائق عن القواعد
ويحاولون بسرعه تصنيف اى شئ الى الابيض او الاسود

فى سن اكبر يكون الانسان قد تعرض للطمات كثيره فصار يميل الى القواعد ولا يثق فى الحقائق

والان
لماذا اثير هذا الموضوع؟
لانى ارى ان معظم مشاكلنا اما بسبب تغليب الحقائق على القواعد او العكس

كيف؟
الناس الذين يميلون الى اكثار الحقائق على حساب القواعد
يعيشون فى راحه
لكنهم يتعرضون للصدمات كثيرا

الراحه مصدرها ان التفكير المرهق اقل
فلان يحبنى خلاص انتهى
كل افعاله اكيد بسبب حبه ولمصلحتى بدون تفكير ولا تقييم لافعاله
وفلان وفلانه ورئيسى وزميلى وصديقى وصديقتى كلهم مصنفون كحقائق

ولان الحقيقه الاكيده ان الحقائق ليست كثيره هكذا
فالصدمات كثيره وقاسيه واحيانا مميته
وانظروا الى بعض مشاكل الاصدقاء
تجدها بسبب صدمه فى شخص كان مصنفا كحقيقه ما وظهر العكس

كما قال الشاعر
اتخذتكم دروعا فكنتموها
ولكن للاعادى
وخلتكم سهاما صائبات فكنتموها
ولكن فى فؤادى

والناس التى لا تثق فى الحقائق
والدنيا فى نظرها قواعد
لا يثق ان فلان حبيب الا بافعاله
ولو تغير فعله مره واحده بدأ يشك فيه
فموضوع حبيب ليس فى مرتبة الحقائق اصلا

هؤلاء صدماتهم قليله او نادره
ولكنهم يعيشون قلقى ومضطربين
دائما يشكون ودائما متربصون ودائما عيونهم مفتوحه
وغالبا لا يشجعون الاخرين على ان يحبونهم بصدق
بسبب اراءهم تلك

ومرة اخرى انظر الى بعض مشاكل الاصدقاء
تجد جزء كبير منها نفسى بسبب التوتر الدائم والتوجس الدائم وعدم تصديق اى حقيقه عن اى شخص

الموضوع يحتاج للتوازن
حتى ننعم بالراحه النفسيه من جهه
ونأمن من الصدمات وانهيار الصور المثاليه من جهه
ويبقى ان نسأل انفسنا
دائما وعموما و فى اى علاقه

هل انا حقائقى ام قواعدى؟

15 comments:

Unknown said...

بما إني زهقت من الموافقة طول الوقت
فأنا جاية أختلف معاك المرة دي

في رأيي أن إطلاق الحقيقة مسألة نادرة للغاية
بأمثلتك أنت
النار قد تحرق
وقد تصهر
وقد تُنضج
على حسب قوتها وإستخدامها والسيطرة عليها
إذن
الإعتماد على فكرة القاعدة
أكثر واقعية
النار تصدر عنها الحرارة
دي حقيقة
النار تحرق
دي قاعدة
قابلة للتغيّر
فلان بشر
دي حقيقة
طيب أو شرس أو قبيح
دي قاعدة
والقاعدة قابلة للتحطيم في لحظة
وإستعادة مكانتها في لحظة أخرى بمنتهى السهولة
وأعتقد أن المشاعر والرغبات والقدرة على التكُم تلعب أدوار البطولة
ودي تدوينتك اللي فاتت
فلان معملش أي حاجة مختلفة
بس مشاعري أنا اللي إختلفت
إذن قاعدة إنه حبيب أو صديق أو أي حاجة
إتغيّرت
لكن حقيقة كونه بشر لم تتغير

المؤمنون أن الحياة عبارة عن قواعد
غير معرضين في رأيي الخاص لأي قلق أو إزعاج الترقّب
لأنني على سبيل المثال أؤمن بأن لكل قاعدة إستثناءات
قلّت أو كثُرت فهي لا تعني تحطيم القاعدة نفسها
وهذا يُعطي الأمان والإحساس بالهدوء لأقصى درجة
......
التصنيف قد يكون خاطئاُ
وهذا لا يعني أن المُصنَّف لا يستحق
يعني فقط أن المُصنِّف تعامل مع أمر ما كحقيقة وليس كقاعدة قابلة للتحطيم في أي لحظة

مش عارفة ليه حاسة إني إتخدعت
وإني طلعت موافقة برضه

تحياتي لسيادتك

harmless said...

اميرة

كويس انى لحقتك قبل ما اقفل

احب اقولك ان من المؤكد اننا مهما كان اسلوب تفكيرنا لازلنا نملأ دولاب الحقائق بالكثير من الحقائق
من اول ان الله موجود
الى حقيقه ان اطلاق الرصاص على راسنا فعل مميت

ما تتعبنيش
الحقائق ضرورية جدا لاتخاذ القرار السريع بدون تجربة

انتى لا تضعى يدك فى النار
لان النار تحرق كحقيقه فى عقلك
ربما اول مرة اتلسعنا عرفنا القاعده
ثم نقلناها كحقيقه لما تكرر الحرق

وموضوع النار تحرق او تذيب او تصهر او تنضج فهو طبعا مداعبه منك
اكيد لم تطلبى منى ان احدد الحقيقه كما ينبغى

فاقول مثلا ان النار تحرق يد الانسان اذا وضعها على مسافه كذا وكانت تلك النار ينتج عنها حرارة كذا مئوية

اصل بعض المواد تحترق فى درجه حرارة غير مؤذية للانسان

عموما المقصود مفهوم من السياق
والحقائق التى اقصدها ليست الحقائق المطلقه
ولكن الحقائق التى يظن كل انسان بشخصه انها حقيقه
والقواعد التى اقصدها هى فى المواضيع المتغيره فى طبيعتها
والتى لا يصح نقلها الى الحقائق

وهى بالمناسبه قليله فى مجال الفيزياء
وكثيرة فى مجال الاجتماع

مثلا
اللى بيجز على اسنانه
يبقى متغاااااااظ

gohayna said...

انا هتكلم عن تلات مواضيع بعد اذنك
الاول حقائق ام قواعد
اعتقد ان احقائق موجوده داخل انفسنا والوقت هو العامل الي بيؤدي الي اكتشافها
واغلبها غير قابل للتغير ابدا
زي الامثله الي ذكرتها
اما القواعد تختلف كتير جدا حسب مفهوم كل شخص فينا
اي انها قابله للتغير بأشكال عده
وكمان لكل قاعده شواذ
يعني مثلا الانسان دا بيحبني ولما يغلط المفروض اني مسلمش بحقيقه حبه هفكر اكيد ايه حصل ونتيجه غلطه دا ايه
يعني مش هسلم للحقائق كما انزلت والتمس الاعذار
من كلامك قدرت اصنف نفسي
فأنا دائمه التأرجح بين الحالتين
بين الحقائق والقواعد
وكمان بين نتايجهم سواء قلق او اطمئنان
وسعات اشعر بأطمئنان زي رأيي اميره
بس بتكون في حالات قليله جدا
المهم انك بالفعل لفت نظري بموضوعك دا وحاول اعمل توازن بين الحالتين في شخصيتي


الحاجه التانيه
انك امتعتني بجد باسلوبك الجميل في عرض الموضوع وكمان الامثله التقريبيه الي حطتها علشان الموضوع يوصل بسهوله ويسر للقارئ
واضح انك مثقف واسلوب كتابتك فيه حاجه مختلفه حتي في تعليقاتك كلماتك بتكون موزونه جدا جدا
اللهم لاحسد


الموضوع التالت اني مش عارفه اعملك ايه بصراحه
تعليق عندي في مدونتي اذهلني وكمان هنا عندك اول مره اكتشف العلاقه بين جهينه والكالسيوم والله

مش لاقيه كلام بجد اقوله علي تعليقك
سعات الكلمات بتكون صغيره امام المعني الي عاوزين نوصله

وليا الشرف انك قريت الموضوع
واني اخدت من وقتك علشان تعلق
الف الف الف الف مليون شكرا
وارجو ان تقبلني زائره دائمه في مدونتك
تحياتي
جيهان

Unknown said...

ههههه
حلوة قبل ما أقفل دي
.....
o.k
كده ممكن أوافق

ومن غير ما أكون متغاظة ولا حاجة

R.R said...

بوست رائع بما تحمله الكلمه

استوقفنى سؤال هل انت حقائقى ام واقعى؟
بالنسبة لى
اغلب ما اكون حقائقيه
ولكن مع بعض الاشخاص ولبعض الوقت
الى ان اعرفهم جيدا
اتصدم ابعد وبعدها ارجع وانا محدده مرتبتهم بالنسبه لى

وفى راى الناس الى مفروض تبقى حقائقى معاهم هما
الابوين لانهم بيحبونا حب مطلق بدون اى مقابل طبعا اقصد لو كانوا طبعين مش زى الى بنسمع عنهم
احيانا بيضيقونا بس برضو قصدهم مصلحتنا

تعرف صعب جدا ان الواحد يقدر يحقق التوازن بين الحقائق والقواعد

بس فى راى
ان الانسان مفروض يبقى اقرب للحقائقيه لانه بكده بيطبق الدين
فى وجوب افتراض حسن النيه
الى ان يثبت عكس ذلك والا يلدغ من جحره مرتين

والتسامح برضو ممكن يخلينا حقائقين
وطبعا التسامح فيما يمكن المسامحه فيه


احييك على هذا البوست
واسعدتنى زيارتك لمدونتى
تحياتى لك

الدبور said...

اتخذتكم دروعا فكنتموها
ولكن للاعادى
وخلتكم سهاما صائبات فكنتموها
ولكن فى فؤادى

من اقوي ابيات الشعر علي الاطلاق الت قراتها حتي الان يا هارملس
بس مين اللي قالها ؟
البوست رائع جدا

تحياتي
الدبور

harmless said...

الاميرة

والله يا أميرتى كنت اقصد نفسى بالمتغاظ
وكنت اقصد نفسى ايضا بالمتغاظ منه

وكل هذا بسبب شعور انى لم احسن التعبير ولم اوصل ما اقصده لاميرتى

بس دى مشاعر طارئه بتحصل دايما للى بيقفل
قبل ما بيقفل

لكن لما بيفتح
بيفهم ان الاميره فاهمه كل حاجه من الاول

بالمناسبه
عارفه لعبه حج حجيجه وبيت الله؟

harmless said...

جهينة

الناس
كل الناس
يلقون بكلماتهم فى اذان الاخرين
وانتى تلقين بكلماتك فى قلوبهم

من اول قراءه لكلاماتك
ومن اول بوست لكى
لا يستطيع احد الا ان يقدرك ويحترمك ويؤمن بكى ويعتنقك فكرا انسانيا راقيا ونفسا شفافه من نور ربانى

قرأت كل بوستاتك
ومع نهاية كل بوست كنت اقول لنفسى

حقا
ان للبيان لسحرا

harmless said...

r.r

نعم يا عزيزتى
حب الاب والام من الحقائق التى تستعصى على التبرير

حب ربانى فهرى قسرى لا يملكون له دفعا

واتذكر الحديث القدسى يخاطب الله الانسان ويذكره بنعمه عليه منذ ان كان جنينا فى بطن امه فيقول فى جزء منه

القيت حبك فى قلب والديك
فلا ياكلون حتى تشبع
ولا ينامون حتى تنام

هل هناك حقيقه مثل هذه
وانظر الى ابى وامى
ماذا فعلوا بى وماذا فعلت بهم
واتعجب
معقول كل هذا الحب؟

اشكرك على هذه اللفته الراقيه

harmless said...

الدبور

وحشتنا يا غائب
هل علمت مقدار حب الناس لك؟

الابيات تقريبا لشاعر مجهول ووردت فى بعض كتب العصر العباسى ومنها كتاب الف ليله وليله

وقد حفظتها زماااااااان لبساطتها وقوة معانيها

واذكر ابضا ابيات اخرى فى نفس المعنى
ارجو ان تعجبك ايضا
تقول

اتخذتكم دروعا لتقونى سهام العدا فكنتم نصالها

وكنت ارجو عند كل ملمة تقطع يمينى ان تكونوا شمالها

دعوا قصه العزال عنى بمعزل وخلوا العدا ترمى الى نبالها

ان لم تقوا نفسى مكابده العدا فكونوا سكوتا لا عليها ولا لها

Ma 3lina said...

huh :(

لا لا براحة شوية هوا كل المبرمجين ليهم فى الفلسفة كدا

حقائقى و لا واقعى

ممكن تعريف لكل واحد منهم و براحة شوية عليا انا لسه طالعة من حادثة كبيرة

:)

harmless said...

ما-علينا

يا نهار مش معدى
هى ماكانتش قصه
وخيال وتاليف
وهزار وتهويش

اوعى تقولى حقيقه
مالناش غيرك

Ma 3lina said...

لا و الله دى قصة انا بس بهزر

بجد معلش هتعبك فهمنى براحة ايه الواقعية و الحقاقئية دى ؟؟؟؟؟

Hannoda said...

في إعتقادي
الوصول إلى حقيقة ما .ز. بالنسبة للطبيعة و كل المخلوقات سهلة إلى حد ما

لكن الوصول إلى حقيقة تخص بشر.. صعبة جدا و تكاد تكون مستحيلة

لكن فكرة "إختلاق حقيقة"

هي ده اللي منتشرة و معتاد عليها

أنا أحب أن أختلق حقائق عن من أحبهم... فلا يزول حبي لهم مهما إختلفت أفعالهم

والإختلاق ده وسيلة لراحة البال و الشعور بالأمان حتى ولو مع مخلوقات غير آمنة

أما القواع.. هي فعلا الأكثر تعقلا وأماناً

لكنها تحتاج كثيرا من الخبرة و الذكاء و المرونة و إلاّ أدخلتنا في دائرة ظلم الآخرين
لأن كثيرا منا يظلم نفسه بأفعال ليس منه في شيء


الحوار معك يفتح عيني على متاهات تشعرني أنني بلا لسان و بلا قدرة على التفكير
وفي النهاية توصلني كلماتك لبر أرتاح إليه

وهكذا أفعل... أطلق لك كل متاهاتي و أنتظر منك فكّها و تقديمها لي بشكل مفهوم

لا أستطيع وصف مدى إحترامي و انبهاري

حوريه said...

هارملس
اولا كل سنة و انت طيب
ثانيا كلامك اصبح فلسفى لوزعى كانك فقيه خارج من كتاب فقه شحتته لجارتى بعد ما خلصت الامتحان
و النبى ترجع للكتاب تانى الا انا مخنوقه من الفقهاء و المتفيقهين و ماعنديش دماغ افكر فى حاجة
شكرا لاميرتنا حبوبتنا هى كتبت الرد التمام
حوريه